KISAKALENTERI 2021
Vuonna 2021 kilpailtiin yhteensä 5 osakilpailua
SM-kalenteri 2021:
Ahvenisto
12.-13.6.2021
Kauden 2021 ensimmäinen kilpailu ajettiin Ahveniston hulppeassa maastossa. Rata autoilun SM kausi piti alkaa Kemoran moottoriradalta, mutta viime tippaan kilpailu jouduttiin siirtämään ja kauden aloitus lykkääntyi. Ahveniston avausviikonloppu on nyt kuitenkin saatu taputeltua ja tuloskin oli tiimille oikein positiivinen!
Tavoitteena Rautjärvellä oli varmat ja tärkeät pisteet. Ensimmäinen kerta Ahveniston moottoriradalla V8Thunderilla ei kuitenkaan osoittautunut haasteeksi, vaan harjoituksissa perjantaina vauhti näyttäytyi erittäin hyväksi. “Rata oli tuttu ja minulla oli hyvä fiilis jo sinne mentäessä! Olen nopea sopeutumaan ja tehokkaampi auto teki vain ajamisesta Ahvenistollakin mielekkäämpää” Rautjärvi kommentoi itse. Ei ollut siis ihmekään, että varmojen pisteiden saalistaminen muuttuikin todella nopeasti taisteluksi osakilpailuvoitosta.
Lauantaipäivä starttasi mielenkiintoisissa merkeissä. Sääennuste hieman hankaloitti ja aika-ajotkin ajettiin kuin ajettiinkin vaihtelevassa säässä. Rautjärvi ja mekaanikot päättivät laittaa kuitenkin sadekelin pyörät aika-ajoon, mutta yhden kierroksen jälkeen todettiin, että sade ei enää ole tulossa takaisin ja rata kuivuu vauhdilla. Rautjärvi ilmoitti täten tiimiradioon tulevansa renkaanvaihtoon. Renkaan vaihto sujui hienosti. Jari sekä Jussi onnistuivat saamaan auton radalle takaisin erittäin nopeasti! Onnistuneiden kierrosten jälkeen Rautjärvi ajoi ruutulipun yli kellottaen purppuraa eli nopeimman ajan, mutta juhlat loppuivat lyhyeen, kun Lähteenmäki oli kerennyt lähteä vielä yhdelle kierrokselle ennen ruutulippua kellottaen kärkiajan. “Minua jo onniteltiin aika-ajon voitosta radioon. Kuulin Tonin ajasta nopeasti varikolle saavuttuani.” Rautjärvi kertoi.
Nälkä oli suuri lauantai iltapäivän kisastartissa, kun kakkospaikalta startannut Rautjärvi oli joutunut luopumaan jo melkein voitetusta paalupaikasta. Mielettömän hyvän valoihin reagoinnin myötä lähdössä lunastettiin tuo menetetty paalupaikka takaisin ja noustiin kisan kärkeen. Kisaa johdettiin pitkään, mutta peittolinjan epäonnistuttua kaksi autoa pääsi kuittaamaan Rautjärven yhdessä mutkassa. Taistelu kuitenkin jatkui eikä eroja syntynyt 4 kärjessä juuri ollenkaan. Maaliin tultiin hienon kilvanajon jälkeen kolmantena pitäen Euro Nascar Kuljettaja Jesse Vartiainen takana.
1. Toni Lähteenmäki
2. Sami Talvitie
3. Jonne Rautjärvi
Sunnuntain lähdöstä tuli haastavampi. Sunnuntain osakilpailuun määräytyy lähtöjärjestys aina lauantain kisan kierrosaikojen perusteella. Rautjärven aika oli kolmanneksi nopein ja se tarkoitti ulkokurvin lähtöpaikkaa. Epäonnistunut lähtö ja auton sutiminen tiputti Rautjärven viidenneksi lähdössä. Jonne kertoi, että huomasi sutimisesta aiheutuneen lämpötilan nousun
renkaissa välittömästi eikä tilannetta helpottanut se, että piti saalistaa edessä meneviä. Edessä oli nyt kaksi kovaa kuskia ennen podium sijaa. Milla Mäkelä otettiin nopeasti kiinni ja ohitus ei vienyt kauan aikaa. Vartiaisen ohitus oli haastavampi, Jonne kertoo. “En ihan päässyt iskuetäisyydelle. Jossain vaiheessa huomasin Vartiaisen autossa jotain heittelyä ja yhtäkkiä suoralla pääsin iskemään ja olin ohi. Upea fiilis, kun olin taas kolmantena, mutta rengas oli kuitenkin ihan loppu ja ei vauhti enää riittänyt ottaa ykköstä saati kakkosta
mitenkään kiinni ja tähän oli tyydyttävä.”
1. Toni Läheenmäki
2. Sami Talvitie
3. Jonne Rautjärvi
Onnistunut kisaviikonloppu tiimille! Kummastakin osakilpailusta podium ja tärkeät, varmat pisteet tiimillä takataskussa. Kemorassa jatkuu!
Kuuntele Radio Keskisuomalaisen haastattelu urasuunnitelmista tästä. Myös selviää miksi F1 haaveet hylättiin.
Teksti Timi Valamäki / Jonne Rautjärvi Tiedotus
Kemora
10.-11.7.2021
Kemoran viikonloppu oli täynnä tapahtumia eikä ole ihme, että esimerkiksi sunnuntain startti jäi monelle mieleen.
Harjoitukset aloitimme perjantaina mahtavalla vauhdilla. Olimme toistamiseen nopeimpien joukossa ja loimme hyvää pohjaa lauantain kilpailulle. Lauantai aamuna kuitenkin sattui tiimiltä pieni kämmi ja asetimme aika-ajo renkaille vanteet, joiden leveys oli merkittävästi kapeampi, kuin toisissa vanteissa. Tämä näkyi autossa heti ja kuljettajan sanoin autoa oli mahdotonta viedä samalla nopeudella mutkissa. Aika-ajot päättyivät 4.sijalle. Lähteenmäki piti kovinta vauhtia aika-ajoissa. Edestä löytyi myös Milla Mäkelä sekä Sami Talvitie.
Lauantain osakilpailuun startattiin todella kovassa helteessä. Lähtö oli erittäin onnistunut ja Rautjärvi nousi toiseksi ensimmäisen mutkan jälkeen. Sijasta taisteltiin ekalla kierroksella täysillä ja pientä pusuakin saatiin kylkiin ja takapuskuriin. Kuitenkin Rautjärvi joutui antautumaan huonon vauhdin takia sijastaan jo miltein heti. “ Ajoin oikeastaan koko kisan Mäkelän perässä alun tapahtumien jälkeen. Oli todella hankalaa ottaa sekunnin ero kiinni, koska ajoimme miltein samaa aikaa Millan kanssa eikä kumpikaan oikein tehnyt edes virheitä. Jossain vaiheessa alkoi tulikuumien olosuhteiden vuoksi jalkaa polttamaan niin, että se keskittyminen murtui lopullisesti. Tänään minusta ei ollut ottamaan Mäkelää kiinni ja joskus sekin myönnettävä, että voi itse kehittyä” Rautjärvi kertoi pettyneenä kilpailun jälkeen.
1. Toni Lähteenmäki
2. Sami Talvitie
3. Milla Mäkelä
Rautjärvi siirsi jo katseet sunnuntaihin. Oli jo selvää, että sunnuntai voisi olla sään suhteen hieman armollisempi ja jopa sadetta oli luvattu. Kisaan lähdettiin kuivankelin pyörillä. Rautjärven mukaan lämmittely kierroksella oli jo iskeytynyt taivaalta pisaroita, mutta pahin olikin vasta edessä. Rankkasade saapui alueelle juuri ennen kuin lähtövalot olivat kerenneet sammua ja kilpailun johto määräsi kaikki vaihtamaan sadekelin renkaat. Kisa aloitettiin hetken päästä sateessa ja siinä sitten kukin vuorollaan teki virheitä ja vääntö kärjen osalta kävi kuumana kyllä koko kilpailun ajan. Kisa oli yleisölle upeaa seurattavaa. Rautjärvi hallitsi autonsa upeasti ja ajoi toiseksi sunnuntain kisassa.
1. Toni Lähteenmäki
2. Jonne Rautjärvi
3. Milla Mäkelä
Teksti Timi Valamäki / Jonne Rautjärvi Tiedotus
BOTNIARING
31.7.-1.8.2021
Botniaringin osakilpailu on nyt taputeltu sekä samalla kauden puoliväli on ylitetty. Tiimin on aika istahtaa nyt alas ja miettiä miten loppukausi saadaan onnistumaan täydellisesti.
Botnian kisaviikonloppu ei mennyt Rautjärvellä ihan nappiin, vaikka on myös hyviäkin juttuja joita täytyy nostaa. Mukaanlukien lähdöt kumpanakin päivänä onnistuivat Rautjärvellä loistavasti.
Jos puretaan perjantain testipäivää niin varikolla tapahtunut välikohtaus keskeytti treenit pitkäksi aikaa ja testi vedot jäivät todella vähäisiksi. Uudella pyörällä Jonne pääsi heti aika-ajoissa kuitenkin vauhtiin mukaan kellottaen kolmanneksi parhaan ajan.
Lauantain osakilpailussa lähtö onnistui loistavasti. Rautjärvi teki sen mitä suunnittelikin ja nousi kilpailussa kärkeen. Kilpailu ajettiin kuivuvalla radalla sekä tyypillisessä suomalaisessa säässä. Muutaman kierroksen jälkeen sade yllätti ja slicks-pyörät tekivät omat elementtinsä kisaan. Kilpailu oli menossa hienosti, kunnes sade vain yltyi. Takana ajavalla Sami Talvitiellä oli vauhtia ja hän teki vaikuttavia ratkaisuja Rautjärven takana nousten kisassa toiseksi. Sää vain paheni ja hetkessä oli nähtävillä katastrofin ainekset, kun autot lähestyivät radan 1. mutkaa. Rautjärvi aloitti jarruttamisen vaikeasti ennakoitavissa olevan sään takia liian myöhään, mutta sai kuitenkin tilanteen hallintaan ja auton kääntymään kohti mutkaa. Kuitenkaan kaikilla ei käynyt yhtä hyvä tuuri. Talvitie lähti tekemään ohitusyritystä kaiken tämän keskellä. Vauhtia oli myös sen verran ettei Talvitie saanut autoa pysähtymään saati kääntymään minnekään. Tämä johti siihen, että talvitie valui suoraan Rautjärven auton kylkeen ja siitä kumpikin auto vauhdilla päin ulko kaidetta. Milla Mäkelä ajoi perässä samaan vesipatjaan ja ajautui myös ulos radalta, mutta pystyi kuitenkin ilman suurempaa osumaa jatkamaan kilpailua. Lohduton näky oli, kun raatoautot vietiin lavetilla pois radalta. Radan siivoamisen jälkeen kilpailulähtö uusittiin ja luonnollisesti keskeytyksen takia Rautjärvi jäi kilpailussa ulos pisteiltä.
Auto kasattiin kuntoon noin kolmessa tunnissa. Vahvaa työtä mekaanikoilta! Jari Rantanen, Jussi Maanonen sekä Tuukka Rantanen tekivät yhdessä hyvää jälkeä. “Kävimme vielä illalla ajamassa yhden johdolta anotun teknisen kierroksen ja varmistamassa, että auto toimii.” Jari kommentoin tyytyväisenä. Auto osoittautui olevan kunnossa ja valmiina sunnuntaihin.
Sunnuntain osakilpailun lähtöruutu oli kahdeksas. Tiedossa oli, että nyt pitää tehdä pikainen nousu, jotta keretään mukaan kärkikahinaan. Sää oli miltein samanlainen, kuin edellisenä päivänä, mutta tällä kertaa kaikki lähtivät sade pyörillä tiedossa olevan saderintaman takia. Lähtö onnistui ja Rautjärvi nappasi ensimmäiset ohitukset. “Olisiko ollut jopa ensimmäinen kierros, kun Punkari teki pelimiehen liikkeen ja lähti hakemaan ohitusta. Ohitusyritys kuitenkin oli sen verran härski, että Putte ajautui itse ulos radalta. Oli lähellä, etten mennyt mukana. Tässä uskon, että syntyi se isoin ero kärkeen. “ Rautjärvi kertoi. Hetken päästä alkaneen sateen takia kutsuttiin Safety Car radalle ja Rautjärvi sai uuden mahdollisuuden hakea podium paikkaa. Kuitenkaan kisassa ei juurikaan enään kerennyt tapahtua mitään kriittistä ja kisa päättyi neljännelle sijalle.
Tärkeä nousu, mutta lauantain jälkeisten tapahtumien takia se ei ollut riittävä vaan sarjassa tipahdettiin neljänneksi. Töitä tulee loppukauteen paljon ja tavoitteena on saada tuo ero kirittyä ehdottomasti kiinni seuraavassa osakilpailuissa, jonka on määrä tapahtua KymiRingillä.
Tiimi sekä J.Rautjärvi kiittää yhteistyökumppaneita ja faneja viikonlopusta!
Kymiring
28.-29.8.2021
KymiRingin SM-osakilpailu oli kauden yksi odotetuimmista viikonlopuista. Kuljettaja eteenkin odotti pääsevänsä ajamaan ihan uudella radalla, missä kenelläkään ei ollut kilpakokemusta. Viikonloppu oli onnistunut ja vastapainoa epäonnistuneelle Botniaringin kilpailulle.
Harjoituksiin paneuduttiin perjantaina todella ahkerasti ja jokainen treeni veto, mikä oli mahdollista ajaa hyödynnettiin. Incar kuvaa tulkittiin ajojen välissä. Sieltä onnistuttiin löytämään parannuksia jokaiseen vetoon ja saatiin aikaa parannettua koko ajan. Auto toimi radalla hyvin ja kuljettaja tykkäsi radasta. “Ei kuitenkaan missään nimessä helppo rata, mutta tutustumisen kautta sitä sai otettua omakseen. KymiRing toimi hyvin tehokkailla ja nopeilla autoilla” , Jonne Rautjärvi kommentoi tuoreeltaan uutta rataa.
Aika-ajoihin lauantaina lähdettiin luottavaisin mielin. Rautjärvi kellotti hyvää aikaa ollessaan toisena noin puolessa välissä sessiota. Lähteenmäki oli kärjessä tehden vahvaa työtä. Päämekaanikko Jari Rantanen ei ollut tyytyväinen, koska ero takana olevaan Milla Mäkelään oli silti liian pieni. Jari kutsui Rautjärven varikkopysähdykselle tiimiradiolla ja kertoi, että haluaa nähdä vielä ainakin 0,4 sekunnin parannuksen kierros-ajassa. Varikkopysähdyksen ja neuvottelun jälkeen Rautjärvi palasi radalle kellottaen tuon paremman pyydetyn kierrosajan ja varmisti eturivistä 2. lähtöruudun kilpailuun. Sarjan hopeasijaa edustanut Sami Talvitie ei saanut aika-ajoissa haluttua tulosta ja jäi kärkikolmikon ulkopuolelle.
Lauantain osakilpailun lähtö onnistui. Rautjärvi piti sijoituksensa. Safety Car tuli radalle miltein heti startin jälkeen, koska Talvitien kytkin hajosi lähtöruutuun ja auto jouduttiin hinaamaan pois. Muutaman kierroksen jälkeen kisa jatkui normaalisti. Rautjärvi ajoi auton upeasti maaliin 2. sijalla, luoden loistavaa eroa takana olevaan Mäkelään ja pienensi sarjapiste eroa.
Sunnuntaihin lähdettiin myös eturivistä toisena. Tuttuun tapaan lähtöruudut perustuvat lauantain kilpailun parhaisiin aikoihin. Tiimin tavoitteena oli tehdä samanlaista eroa Mäkelään, sekä haastaa Lähteenmäkeä tässä osakilpailussa. Valot sammui ja toistamiseen varma lähtö. Taaempaa lähtenyt Putte Punkari aiheutti startissa takana pientä hämmennystä tehden varaslähdön, mutta Rautjärveen tuo ei vaikuttanut. Kilpailua kerkesi hetki kulua, kunnes Ortju sekä Talvitie ottivat yhteen. Lauantain malliin turva-auto radalle, minkä perässä hetki kurvailtiin. Auton raatojen sekä radan siivouksen takia jouduttiin lähtö keskeyttämään hetkeksi punaisilla lipuilla. Tämä kelpasi Jonnelle, koska syntynyt ero Lähteenmäkeen saatiin tällä kiinni. Rautjärvi totesi, että tämä voisi olla sauma päästä kilpailussa kärkeen. Rata oli taas puhdas ja kisaa jatkettiin normaalilla lähdöllä. Startissa Rautjärvi uhkasi Lähteenmäkeä. Rinnakkain kylki kyljessä radan ekat mutkat, mutta Lähteenmäki onnistui kuitenkin sulkemaan luukun ja pääsi kilpailussa karkaamaan Rautjärveltä. Kisassa maaliin ehjänä ja varmalla ajolla toisena. “Monipuolinen kisa! Hieno keli, useampi startti, sekä hyvällä sijalla maalissa. Ei voi olla muuta kuin tyytyväinen! “ Rautjärvi hehkutti.
Rautjärven ja tiimin työskentely Kymillä oli palkitsevaa. Tavoitteena oli voittaa Talvitie sekä Mäkelä ja siinä onnistuttiin kummassakin viikonlopun lähdössä. Tämän ansiosta takaisin taistelemassa SM-mitaleista. Lähteenmäki varmisti mestaruutensa Kymillä, mutta sarjan hopeasta käydään viimeinen rutistus Alastarossa. Rautjärvi on loistavasti kiinni pronssissa vain neljän pisteen erolla 2.sijalla olevaan Mäkelään!
Tiimi kiittää yhteistyökumppaneita! Alastarossa tavataan.
Race 1
- Toni Lähteenmäki
- Jonne Rautjärvi
- Milla Mäkelä
Race 2
- Toni Lähteenmäki
- Jonne Rautjärvi
- Milla Mäkelä
Teksti Timi Valamäki / Jonne Rautjärvi Tiedotus
V8TC tiedoite KymiRing: http://www.v8thunder.fi/kisauutiset/lahteenmaki-varmisti-mestaruuden-kymiringilla/
Alastaro
11.-12.9.2021
Rautjärvelle V8Thunder SM-Hopeaa 2021!
Kauden finaaliviikonloppu Alastarossa sai loistavan päätöksen sunnuntaina! Viimeiseen viikonloppuun lähdettiin vain 4-pisteen erolla hopeasijassa kiinni olevaan Milla Mäkelään.
Aika-ajoissa Rautjärvi piti yllään hyvää ja lupaavaa vauhtia kellottaen toiseksi parhaimman ajan ja häviten paalun vain 0.151 sekuntia Sami Talvitielle. Alastaro tunnetaan hyvin Sami Talvitien kotiratana. Rautjärvelle oli kuitenkin selvää, että kummassakin kisassa oli vain voitettava Mäkelä, eikä Jonnella ollut tarkoitus ottaa esimerkiksi riskejä Talvitien kanssa. Talvitie oli KymiRingin tapahtumien seurauksena tippunut niin kauas pisteissä, ettei sarjatilanteen kannalta Talvitielle häviämisellä olisi mitään merkitystä. Taktiikkana siis oli varma lähtö ja kovan kisavauhdin ylläpitäminen ja Mäkelän voittaminen. Tässä onnistuttiin ja lauantain osakilpailusta napattiin pronssisija. Vauhti oli suurinpiirtein samaa, kuin kärki autoilla Rantasella sekä Talvitiellä, mutta ero oli pikkuhiljaa kasvanut niin, ettei Rautjärvi päässyt haastamaa. Milla Mäkelään sen sijaan tehtiin murskaava ero, noin 23 sekuntia. Ennen sunnuntain kisalähtöä Rautjärven ja Mäkelän piste-ero vain 2p.
Race 1:
1. Sami Talvitie
2. Marko Rantanen
3. Jonne Rautjärvi
Sunnuntaina pelin luonne muuttui, kun tiedossa oli sadekelin kilpailu. Rautjärvi otti hieman huonon lähdön viivalta ja jäi sutimaan. Mäkelä puolestaan lähti viivalta erittäin hyvin. Mäkelä kuitenkin pyörähti ensimmäisessä mutkassa ja tippui ryhmän hännille. Rautjärven ero Mäkelään oli tässä vaiheessa lupaava. Muutaman kierroksen jälkeen kuitenkin alkoi tapahtua, kun Sami Talvitie ajoi ulos. Samaiseen vesipatjaan pyörähti myös Blomqvist. Rautjärvi yritti viimeiseen asti väistää Blomqvistin autoa, minkä pyöriminen pysähtyi keskelle rataa. Harmillisesti rata oli liian liukas nopeisiin väistöliikkeisiin, eikä Rautjärvi ennättänyt kääntämään autoaan tarpeeksi ajoissa, vaan ajautui suoraan päin Blomqvistiä. Tässä kohtaa Mäkelä ohitti romukasan ja jatkoi matkaansa. Rautjärvi kommentoi tilannetta : “Tunsin pelon, että tämä oli tässä… näinkö mitalit ratkeaa.. Autossani ei mennyt edes pakki päälle enkä saanut jatkettua matkaa ennen kuin Blomqvist siirsi autonsa edestä. Tiimiradiossa myös koitettiin antaa ohjeita, mutta paniikkihan siinä oli meillä kaikilla, kun nähtiin Mäkelän jatkavan matkaa osumatta kasaan. Nopeasti tajusin, kun pääsin liikkeelle, että radalla oli punaiset liput ja kisa saa uusinta startin! Saatiin uusi mahdollisuus!”
Nopean paikkailun jälkeen päästiin osallistumaan uusintalähtöön. Keula oli kolarin jäljiltä siinä kunnossa, että mekaanikot saivat nipin napin kenttäolosuhteissa korjattua sen siten, että sillä pystyi ylipäätään ajamaan. Uusintalähtö sai kuitenkin jälleen heikon alun, kun Rautjärven auto jäi taas sutimaan. Mäkelä pääsi lähdössä Rautjärven edelle.
Kamppailu sai kummankin kuljettajan epäonnen jälkeen onneksi jatkoa ja kuljettajat pääsivät ajamalla selvittämään mitalien värit. Mäkelä ajoi Rautjärven edellä vahvasti ison osan kilpailusta. Jonne hiillosti takapuskurissa ja etsi ohituspaikkaa. Noin 7 minuuttia ennen kilpailun päättymistä Rautjärvi löysi ohituspaikan ja onnistui karkaamaan Mäkelältä sijoittuen lähdössä sijalle 3. Tämä nosti Rautjärven upeasti sarjapisteissä SM-hopealle!
Race 2:
1. Sami Talvitie
2. Marko Rantanen
3. Jonne Rautjärvi
Sarjapisteet: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1671/p-smra_14_9_2021.pdf
Kiitos tiimihenkilökunnalle ja mekaanikoille kaudesta! Erityiskiitokset myös yhteistyökumppaneille, perheelle sekä kannustusjoukoille!
Lue kilpailusta Keskisuomalaisen sivuilta sekä kuuntele Rautjärven fiilikset Yle areenasta:
SM-hopeakuljettaja Jonne Rautjärvi tähtää seuraavaksi Euronascar radoille